Thursday 8 September 2016

Mount Kinabalu Merdeka Summit Attack

Travel log : Gunung Kinabalu

============29 aug 2016============
6.15am: start engin kereta terus ke rumah zd
6.50am: smpai rumah zd..last cek beg dan ll
7.15am: zd pickup shoot terus pg klia2
8.00am: smpai klia2..kereta kwn zd bwk blk
8.15am: tgu tpik smpai..snap gambar..lepak kt kfc makan..
9.00am: cek in..msk terus flight.. airasia..nama pramugari izzyatul..teet!
9.30am: penerbangan dimulakan
9.45am: makan..chicken wrap..air terawat
10.00am: tido dlm flight..boring~
12.00pm: smpai kk bah..terus ke pintu ketibaan 3, q da standby dgn van sewa..
12.45pm: team member lain sampai..flight asing asing..tengah borak2..tibe2 nampak bos!
1.00pm: big bos sampai..kol kml tnye kereta vip mane..owh da smpai..so chill bwk bos naik kereta..semua team naik van sewa..pg makan..lapa..
1.30pm: makan ayam penyet..lepak dgn bos makan tghari..time keeper sound time dah masa..jom ke ranau ade csr..
2.00pm: shoot ke ranau masjid lohan..
4.50pm: smpai petronas ranau..gather team yang sampai awal..pg masjid lohan sama2..
5.10pm: sampi di masjid lohan..sumbang sedikit bantuan utk rumah anak yatim..
6.50pm: program csr tamat..azan maghrib..solat berjemaah..
7.20pm: pg makan malam kt pekan ranau..berger spesel satu..nampak team lain makan sup terliur pulak..order kt ed sup perut..lambat..so aku pg order sendiri..sup urat..skali ed dah order sup perut..jd aku dpt 2 sup..kene habis kan..untuk malam ni aku dah telan berger spesel, sup perut, sup urat..terbaek..
8.30pm: cek in tm resort kundasang..dpt semi d..satu bilik dgn zd dan tpik..
9.00pm: taklimat pendakian esok..explain psl AMS..bahagi grup..
10.00pm: balik bilik, mandi, borak, packing bag, light off..z z z z...
============30 aug 2016=============
4.50am: azan berkumandang..bangun solat subuh..baring balik pk ape lagi yang tak packing..
5.20am: bangun mandi..shower ade water heater..thank god..sejuk giller chiller..
6.00am: bas untuk ke kinabalu park sampai..bawak beg keluar resort..loading naik bus..30 min ke kinabalu park..sampai..
6.30am: keluarkan bag dari bus..again prepare untuk naik kinabalu..ambil gambar sama big bos..belum sarapan..ke panataran restraunt seberang jalan kinabalu park..makan nasi goreng ala china..sedap boss..cenggini (y)
8.00am: naik bus dan kali ni ke timpohon gate...starting point naik ke puncak..
8.30am: warming up kat timpohon gate..ucapan big bos..doa untuk keberkatan..
9.30am: register dan mulakan pendakian..mula-mula layan step q,ed,tpik..guider saidin..jumpe abang sabah sedang turun..borak..die cakap "it is hard but it is possible"..yeah..hidup pun memang mcm tu permainannye..susah tapi tak mustahil..kau usaha kau dapat..aku pegang satu ungkapan, "susah dahulu, senang kemudian"..yang mane sesuai setiap kali aku naik gunung..sesuai setiap kali aku rase susah..dalam hidup..tapi kali ni abang sabah ni bagi satu ungkapan baru untuk aku.."it is hard but it is possible"..thanks bro! sampai layang-layang..makan lunch pack..habis..perut cam senak gak..habis makan start balik hiking..perut sudah kenyang..badan sudah berat..dah xdapat nak kejar rentak si q dengan ed..so tetinggal aku dengan tpik..layan santai..bak kate saidin korang laju ni..fine..layan santai sambil senak..rehat banyak..last skali group fauzan, komeng dll potong..time ni rase cam xbleh bla step lepas layang-layang td...so layan step si komeng pulak..step memang terbaek..slow and steady..kurang rehat...time keeper katekan..last rehat kat hut waras..time ni rase cam redha je..naik lagi 1-2 jam pun xp..tapi bila pandang atas mase nak start balik hike nampak bumbung...ingt bumbung hut mane pulak..jalan punye jalan sampai kawasan luas..ade tulis Laban Rata..touch down!! around 4.00..
4.00pm: sampai je laban rata terus masuk cafe..lagi 30min makan malam disediakan..lepak jap tunggu makan baru balik bilik...
4.30pm: carbo loading...
5.20pm: masuk hostel..solat..tak mandi..bersih..terus naik katil..baring..rehat..pejam mata..tapi tak boleh tido..rehat je..
6.00pm: dengar macam ade orang muntah..bangun tgk schofal muntah..ko ok? aku confirm AMS..dah kau pegi rehat schofal..tido terus..balik ke katil..baring..
7.00pm: masih baring..mandi bukan option time tu..malas dan bersih..pergi wuduk..air sejuk giller..solat..kembali baring..
7.30pm: sakit perut..air bilik air sejuk giller..mcm pegang ais..kau rase aku buang?
7.40pm: ade orang muntah lagi..hidayat..time bdn aku pn da berat..so aku dengar cerite je..mate pejam..sory hidayat xmembantu..
8.00pm: kepala pening..berat..mungkin sebab di altitude yang tinggi..sejuk..so perkara biasa..katil sebelah afdal..pau panadol active fast 2 biji..makan..kembali baring..borak sikit2..tertidur..
===========31 aug 2016===========
12.30am: bangun tidur..kepala dah tak pening..siap-siap utk hiking..masih tak mandi..sarung baju lengan panjang..kemudian baju hitam kembali..packing bag..keluarkan baju yang tak bawa naik puncak..kalau dari timpohon ke laban rata aku pikul 12kg..kali ni aku cume bawak dalam 4kg saje..ringan!
1.00am: zd turun cafe..cafe tutup lg..dah siap berbaju sejuk, wind breaker, topi, head lamp, buff..lepak kat katil ikhwan..
1.25am: sape naik pakai sandle? kalau la ade orang naik pakai sandle aku bagi semua duit aku yang ade dalam wallet..ape dia ed? confirm semua duit dalam wallet? aku pakai sandle ni..hahaha so aku rase sampai sekarang ed hutang aku semua duit dalam wallet die..tp xpe aku halalkan..ed belanje minum teh tarik, sup ayam kat warung batang haritu..hahaha kire settle..
2.00am: cafe da bukak..jom late supper..
2.30am: bace doa sebelom start hiking..dan start ke puncak..kali ni aku rase mcm nak follow step q balik..tpik follow belakang..tengah2 trek tangga q laju tpik ttinggal...sorry tpik...jadi aku kejar q..follow step die..sampai sayat-sayat rehat..minum air..laju step si q ni..lagi-lagi bile dah last km..q dah nampak lampu kat puncak kinabalu..lagi laju die jalan..jadi aku follow je..
5.50am: touch down! holla malaysia! selamat hari merdeka..ambil gambar..lepak2..sejuk..sangat sejuk..sumpah tak tahan..
6.30am: turun balik ke laban rata..
9.00am: sampai laban rata..masuk cafe terus sarapan..masuk bilik baring balik kat katil..charging...
10.30.am: start turun dari laban rata ke timpohon gate..kali ni aku bersemangat..laju turun kurang penyiksaan..turun dengan q,tpik,abang azmi...tpik tiba-tiba bersemangat..macam makan pill donkey..die turun laju terus hilang..jadi tinggal q dan abang azmi..adrenalin aku tibe2 meruap...aku rase nak turun cepat..tapi tunggu member q dan abang azmi..aku stay dengan mereka sampai cp4 (kalau tak silap)..lepas tu aku terus turun sorang-sorang..sory q dan abang azmi sebab tinggal kan korang..turun laju-laju..cp1..uncle jauh lagi ke? aku tegur guider sabah yang guide orang japan turun..tak jauh lagi..dalam 30min sampai timpohon gate..hmm kalau lari berapa minit sampai? kalau lari 10 minit boleh sampai..ok fine..jom lari...so aku lari..berhati-hati..aku ingt dlu aku injured sampai muntah-muntah kat rajah sebab kaki terseliuh kejar "lone traveller"..so kali ni aku lebih berjati-hati..lari dengan step..setengah jalan aku jumpe tpik..pau air jambu die sikit..pastu sambung lari..ade anak sungai..lalu jambatan..cantik..lepas jambatan..!! ade tangga!! wtf..tak cantik..naik tangga yang tak sampai 100meter tu dalam masa 10minit..habis tangga timpohon gate!! touch down~
1.30pm: zd, ikhwan, abang anuwai tgh lepak tunggu member lain..tpik sampai..semua pakat amik van ke kinabalu park..sampai pintu depan kinabalu park..jumpe saidin..borak-borak..die setuju tlg ambil avanza tm..zd ikhwan follow ambil avanza..
2.00pm: avanza sampai..so kami (abang anuwai,zd,tpik,ikhwan,hidayat) naik avanza
terus makan..kfc kundasang..habis makan naik tm resort..free and easy!
7.00pm: ed panggil ajak makan malam...kfc..untuk kali kedua kfc di kundasang..belasah..janji ade makan..dalam sesi makan ade sharing exp..so share exp sepanjang naik gng kinabalu..
9.00pm: tido
=============1 sept 2016==========
6.30am: ed pengarah projek wassap sape nak pegi desa dairy farm get ready..
7.00am: shoot pg dairy farm..
10.00am: balik ke tm resort kundasang..prepare utk balik ke kota kinabalu..
10.30am: 1 avanza, 1 van sewa, 1 frontier bergerak ke kk..
12.00pm: singgah makan kat eu authentic...plan ade 2 trip ke airport..trip pertama pkul 1 menaiki van sewa..trip ke 2 ptg sket menaiki avanza dan frontier..konspirasi bermula apabila ed (trip 1) buat2 bz dalam toilet mase nak balik pkul1 tu..masa dah genting..jadi perhatian sepenuhnye kat ed..edy cepat sikit! van nak gerak! ed naik van..van bergerak ke airport..5-10minit kemudian..kunci avanza kat mane?? trip 2 masing-masing carik kunci avanza..ternyata pergerakan ed lebih cekap dan licik..kunci avanza ad dekat ed..konspirasi ini mula dirancang ed ketika berbincang dengan encik tupai yang sentiasa mengekori perjalanan kami sepanjang mendaki puncak kinabalu..kami sepatutnye lebih alert dengan kehadiran tupai yang sentiasa berdamping dengan kami..ed dan tupai berkomplot untuk melambat kan perjalanan artis kami "farid kamil" agar tertinggal flight..aktiviti ed dan encik tupai berjaya dipatahkan "farid kamil"..lek je..q penyelamat..menghantar kembali kunci avanza kepada kami..trip 2 gerak!
5.00pm: sampai airport
6.00pm: kopitiam
6.30pm: checkin
7.30pm: flight delay?? encik tupai punya angkara??
8.30pm: jump into the flight
12.00am: kklia2..kawan zd pickup kt airport
12.30am: smpai rumah zd..tanpa buang masa shoot balik klang..
1.00am: sampai rumah..mandi..tido..z z z z..


No comments: