Sunday 22 April 2012

tiup rasa tenang


di saat ini
aku tenang, aku gembira,
aku senang, aku selesa
aku tenang, aku ceria

ku lihat dihujung sane ade satu awan hitam,
penuh dengan kemurungan, penuh dengan kesedihan,
rakan ku tidak segembira ku, tidak seceria ku,

wajah nye susut dek kerut didahi,
tubuh nye longlai bak serai ditiup bayu,
wajah ku mula menyusut keliru

tidak senang hati ku seorang kawan
melihat bencana dalam hati nya yang mula berombak
melihat  mekar sang bunga ceria, berseri yang mula merosak

dialah rakan dialah cermin hidup ku
dengan perlahan ku tiup kan rangkap-rangkap indah 
bait-bait manis, frasa-frasa tampan sebagai penghibur si lara

sedikit masa diambil, dan secebis masa diberikan,
sesaat itu aku terlihat satu sinaran yang meliputi
awan hitam yang mula nya murung dan sedih

rakan ku mula berputik kembali menyemai 
rasa gembira, rasa senang dan rasa ceria dihati..
dan seketika itulah ku sedar akan erti kegembiraan sebenar...


Rasulullah SAW bersabda , "Di antara amalan yang paling dicintai Allah adalah memasukkan kegembiraan pada hati orang lain" .

No comments: