Saturday 28 July 2012

Berbuka


Berbuka Puasa
Seperti mati hidup kembali....lagu monoloque hingar kat telinga aku dalam tika aku sedang melayankan minda kat novel fixi karya khairulnizam bakeri ni...dengar cerite, novel ni keluar panggung tahun hadapan..cerite menarik..cerita bakar dan herman bersilih ganti dan diseri dengan nora dan yaya..aku memang tak sabar nak tgk cerita ni kat panggung tahun depan...lagu monoloque yang tadi tamat dan di huru harakan hawa telinga aku ni dengan lagu chemistry butterfinger...sahabat sabah aku ni lebih menggilai musik dan lebih broad dan terbuka berbanding aku...semua musik die tau..dari indie ke mainstream..semua die layan...Dia ni jugalah sahabat aku mase aku melayan tali elektrik kat studio-studio di serata melaka ni..

Hari sabtu...hari ni semua pelusuk manusia kat bumi ni ingin kan waktu rehat yang sempurna..bersama keluarga mungkin...atau mungkin bersama kekasih...ye rehat, sampai pagi tadi aku bersahur kat mcd kat cawangan ayer keroh tu..semua kedai makan yang aku biase hinggap sume nye tutup...selesai je round sedas dua kat area mitc tu aku pun mengalah dan menghalakan kenderaan aku ke mcd ayer keroh...sesampai disana aku lihat dari dalam kereta ramai orang yang sedang beratur...ok kepala mengelamun 'mereke mengalami nasib yang same macam aku'..park kereta silver inokom aku kat sebelah kancil merah dengan bantal hello kitty kat tmpat duduk hadapannye...sure kerete perempuan ni...

Tweet teeet....alarm kerete aku picit...jalan terus ke kaunter pembelian...orang da semakin susut dan memenuhi meja meja di dalam mcd tu...semua muke senyum dengan baju tidur masing-masing...agak-agak la keluar rumah dengan baju tidur...haih... #APTB....Bang Makan Sini Atau Bawak Balik? lamunan terhenti...owh lupe aku da sampai kaunter...ok soalan budak ni memang soalan budak tak cukup tidur...sekarang dah pukul 5 dik..kalau abang bawak balik, nampak sangat abang ni cam tak puase kan...tak pe aku maafkan mengantuk die tu...makan sini dik...bigmac set medium air milo...padat dan ringkas keluar dari lidah lapar aku...itu saje...dapat, aku makan di meja dan habis, aku pulang...

Hari-hari aku berlalu seperti sediakala..macam hari-hari sebelom ni...laptop aku bukak browser aku click...facebook, youtube, twitter, blogspot dan kali ni aku tidak lagi bukak google email aku...yes! aku da dapat tawaran untuk menjalani latihan industri kat satu syarikat kat puchong..surat da die fax dan aku da sains..hopefully aku dpt menjalani nye dengan baik kelak...hehe...semua laman sesawang tadi beroperasi seperti biasa kecuali youtube..sempena olimpik ni korang yang sangat menggilai bidang broad internet dan pada masa yang sama meminati acara sukan boleh la melayari laman youtube..kat situ korang boleh tgk acara sukan yang korang nak dan ia dipancarkan siaran langsung dari london..fuh youtube semakin hebat dengan service yang ditawarkan...

Masa berlalu pantas laju macam aku tak percaya hari ni...aku bukak mata je pukul4.30 sudah...siap-siap masa untuk aku membeli makanan atau lebih tipikal bila orang cakap juadah berbuka puasa...solat siap...jerit sikit kat rakan serumah dengan aku dan semua nye siap macam lipas kudung...tanpa melengahkan masa lagi aku pun pergi ke bazaar ramadhan...bazaar ramadhan kali ni aku pergi berhampiran dengan pasaraya mydin di mitc ayer keroh ni...seperti bazaar yang lain banyak la kuih pauk yang dijual...

Tekak hari ni nak rasa air susu soya dan nasi lemak pataya...owh ye memang unik makanan aku ni...nasi lemak pataya...macamane rupenye? nasi lemak macam biasa tapi di pataya kan dengan telur atau lebih tepat lagi dibalut dengan telur ala-ala nasi goreng pataya tu...nampak enak so aku pun tibai satu bungkus...ops..bukan tibai..tibai dalam bahasa yang lebih tepat adalah makan or lahap...maafkan saya...saya masih berpuasa...so ayat yang lebih elok dan manis aku pun beli satu bungkus...itu sahaja juadah aku hari ni...simple bersahaja tenang dan ringkas...mungkin itu pegangan hidup aku kot..aku sentiasa gengam erat bende ni..mungkin sekali sekala kalah dengan hawa nafsu so aku terlepas gengaman ni...tak pe itu perkara biasa..janji aku tau sambut kembali pegangan ni dari jatuh berderai dilapik bumi...

Duduk termanggu, susu soya dah sedia dalam kole bersama ais, nasi lemak pataya sudah dibuka, kurma ditangan kanan sedia diacu ke mulut..lidah nampak garang..gigi nampak buas...masuk saja waktu solat diradio yang dimainkan secara live streaming oleh rakan serumah aku..kurma tadi laju aku caturkan ke gigi dan lidah yang agak bengis melihat mangsanya..mangsanya kali ni sebiji kurma yang agak ranum...manis kurma itu memecah kering gersang di kawasan anak mulut aku..meneliti manisnya kurma itu aku sulamkan dengan air susu soya asli yang aku beli dengan harga rm2..plastik beg yang agak besar dengan harga yang agak murah...

Selesai sunnah aku jalankan...aku mengadap juadah utama aku...berlainan sewaktu  berada di rumah bersama ibu ayah...di sini juadah utama, aku makan ketika berbuka puasa...dirumah juadah utama ini biasanya akan ku hadap ketika selesai solat maghrib dan ketika menanti isyak sebelom ke masjid..di rumah kuih muih roti john kurma buahan serta air terlebih dahulu didahulukan...juadah utama aku buka...sambal nasi lemak aku jiruskan diatas telur yang menyelubungi nasi tadi..dan dengan perlahan jari jemari kanan aku halakan dan aku tusuk di lapisan telur tadi..dan aku lahap segala benak isi yang tersua dibungkusan nasi lemak itu...

Macam tak makan sebulan...segala bende aku santap..perut penuh..perut mual..nak solat da malas..haaa ini la puncanya ayah suruh makan makanan yang lebih ringan kuantiti nye semasa berbuka puasa supaya dapat solat maghrib dalam keadaan tenang...hikmah terpancar disitu...terime kasih yah...bersama kawan ni kene la ikut ragam kawan...selagi ragam tu tak salah disisi undang-undang dan syarak akan aku flow..akan aku susup...air susu soya tadi aku habiskan..dan aku mula langkahkan kaki bersama sisa buangan yang hendak aku buang di dapur..selesai sudah...masa untuk tanggungjawab utama...berbuka sudah tamat..




No comments: