Tuesday, 31 July 2012

Diam-diam Dalam



Janji....tu satu bende yang kite kene tepati...betol? tapi interm of wat kite kene tepati tu...adakah ia mendatangkan kebaikan...atau lebih kepada keburukan...kebahgiaan...atau kesengsaraan...aku berbangga dlu aku seorang yang tepati janji...tapi setelah satu helai muka surat aku koyakkan...cerita yang dlu aku boleh angkat sebab aku tepati janji, aku da boleh hanyut kan kat sungai yang berarus deras..sekelip mata aku berkedip, helaian itu dah lesap hanyut..entah kemana..entah ada lagi atau tidak...tapi aku tak lemah dengan aku yang kurang tepati janji ni...aku tak gembira dengan hidup macam ni..aku ade sedikit bersalah...tapi aku berbangga...atas sebab ape aku bangga...mungkin aku sisipkan dalam helaian yang akan datang...cerita aku gantung...tapi aku buka menggunakan pintu yang berlainan..atas apa kita kene tepati janji tu? sekali lagi korang kene waras fikir pantas...

Jujur...kejujuran membawa kebahgiaan..ia melengangkan isu kekusutan dalam inspektor neuron menyelesaikan masalah dalam otak..hidup kan lebih tenang..perkataan ni aku tak sangkal..ia perlu dalam kehidupan...walau serumit macamane sekali pun...bila ia nye berlaku jujur keadaan rimas dalam kabus akan tenang dipadang ragut....kau perlukan sesuatu, kau cakap, kau teriak, kau laungkan jujur...

Sepi...Dalam satu kitab kehidupan pasti ada satu ruang sepi...sudah diisi atau belom diisi itu terpulang pada si pemegang pen atau pensil atau pena..tapi bagi kitab aku..kitab kehidupan aku...ruang sepi sudah beberape kali aku isi...kali ni aku rasa ingin mengisi nya untuk kesekalian kali..satu cerita dengan kasar nye telah menyepak dan menyepak* aku...aku tersedar..baiklah aku akan menyepi...keinginan aku harus aku abaikan..walaupun bukan dengan niat..walau niat kita betul tapi keadaan itu salah, ia tetap nampak salah..niat itu bidang akhirat, keadaan itu kawasan duniawi...dengan niat yang baik itulah mungkin menyeret aku kepada cerita yang tidak baik..sebab keadaan nya salah...insan yang bermata dua lebih nampak kawasan duniawi berbanding bidang akhirat...


Aku belajar melalui pengalaman...aku nampak melalui cerita...kau telan kau kenyang, jangan kau tak telan tapi kau katakan tak sedap..itu biadap...








3 comments:

buatbest said...

mendalam maksudnya tu..

SaddLone said...

janji ko jujur pada semua yang menyepi..isilah kebahagiaan dlm hati sndiri tnpa menoleh keblkng.. :)

kehkeh aku melalut kene gaya yedak.. ??

conundrum said...

ahaha kene2... ;D