Wednesday 25 July 2012

Sahur


Gosok-gosok Mata
Sunyi........kipas usang sekali lagi menemani dalam sepi....dalam beberape detik terdengar disetiap hujung penjuru bingit penggera jam berbunyi...nak kejut tuan katenye..tuan macam tak reti nak bangun je...semua hajat hati nak bangun, nak makan...penggera masih tegar bersemangat menggerakkan tuan nye..BANGUN TUAN!!! BANGUN!!!

4.30a.m......masih awal ni..kejap lagilah sediakan juadah sahur..menghampiri meja belajar button on pada laptop dicapai..rutin seperti biasa, mengadap dunia maya sesawang yang penuh dengan konspirasi hidup..logo web browser google chrome dipilih..click bookmark list laman facebook, blogspot, twitter, youtube, google email ditekan serentak..jam menunjukkan 4.40a.m...

Facebook.....sekali imbas je...laman ni dah semakin muak dah untuk diteliti..permainan yang sama...info yang berulang..begitu juga laman-laman sosial yang lain..sekali dua imbas je..lepas tu tutup..yang paling diteliti adalah akaun google email..tempat latihan praktikal masih dicari...banyak tawaran sebenarnya, tapi yang ditunggu hanyalah tawaran dari syarikat si azura ni..minggu lepas ade beberape soalan diaju kepada dia..dia kate nak jawab minggu ni..tapi sampai harini (rabu) masih tiada jawapan..tak per..sabar tu separuh dari iman..kita tunggu...azura..azura..cepat la sikit..banyak lagi syarikat ni..nanti semua da tak nak bagi tmpt latihan industri baru tau..masa tu aku carik azura ni sampai dapat..

Setengah....jam dah berlalu..ok mase untuk juadah...belek bawah meja..belek ruang dapur..hmm ape ade untuk juadah ni? sekali lagi adegan yang same diulang..ok jumpe Quicker Oat...bole la dari tak de...masak air panas..5minit..ok siap...lepas itu kita masukkan 5 sudu quicker oat ke dalam mangkuk berwarna hijau daun pisang...campur air secukup nya dan bawak ke meja tadi...hmmm macam tawar je ni? slurp.....ok memang tawar...owh ya aku ade kurma..cubit kurma dan cerai baraikan dia...masuk dalam quicket oat tadi..ok amik lagi satu...buat perkara yang seakan..hmm much better..quicker oat perisa asli bersama kurma..siap tanpa mintak orang lain teman, aku hadap..

Eh.......ade yang teman la..lupe pula pasal penggera yang berbunyi tadi..ya penggera masih berbunyi, tuan masih di china..tak pe lah, penggera yang teman pn da kira sedap...juadah tadi aku sulamkan dengan air kosong sejuk...macam tak sempurnakan tapi itu lah yang sedap..bersahaja dan niat sebenar aku sebenarnya nak bersahur..Alhamdulillah, insyaAllah berkat sahur tu aku dapat...dan hikmah yang dekat boleh aku fikir, aku dapat tenaga untuk perjuangan diesok hari..

Sahur....aku sempurna sudah..sekarang jam pukul5.30a.m...sebentar lagi laungan azan akan berkumandang sayup ditempat aku..so tidak perlulah melampiaskan badan aku ni ke katil cadar coklat belang-belang tu..sedap sahaja untuk aku untuk duduk dikerusi biru mengadap laptop..sementara menunggu tanggungjawab aku, aku mula la berfoya-foya dialam youtube terlebih dahulu..artis ni artis tu aku tekan..lagu ni lagu tu...ta da da da...ta da da da...kepala aku layan kan, kaki aku hentakkan..nak je aku capai gitar elegan hitam aku tu tapi memandangkan sebentar lagi azan, dan azan itu adalah azan subuh jadi dan makanya jangan la carik maut dengan jiran-jiran sebelah..

Kang....tak sempat aku nak raye...orang putus jari sebab main mercun menjelang raya..aku punya tragedi putus jari sebab kene cantas dengan jiran..fuh~ so aku layan kan gerak tubuh aku je melayankan lagu-lagu yang ade ni..sesekali aku melihat laman twitter aku..aku ade follow satu ni, nama dia @waktuSolatMLK..so setiap kali masuk waktu solat die akan tweet kan nye...dan tepat pukul5.50a.m die tweet 'Telah masuk waktu solat fardhu Subuh (5:50) bagi seluruh negeri Melaka ' ok musik indah tadi aku matikan dan aku cuba untuk mencapai musik yang agung sempurna...


Dan......disini dengan rasminya tamatlah waktu bersahur bagi aku....sahur yang sempurna dengan style yang bersahaja, tenang dan  bergaya... ;D


Selamat Berpuasa!!






No comments: