Friday, 20 January 2012

sejarah LEGO



Mak, nak tu......
nak LEGO boleh??? hehe kalau nak lego wan kene la belajar rajin2...baru lah boleh dapat lego....hmmmmm #mukemasam susah dlu tau nak dapat lego....xdapat pun..hehehe 

tp korang pernah terfikir camane LEGO ini dibuat...hu`uh kalau dlu2 ade la lawatan sambil belajar ke kilang aiskrim, lego, vitagen...dapat la tgk macamane ia dihasil kan..tp itu dlu...mase sekolah rendah haaa...skarang ni da besau...mane ade lawatan camtu lagi...nak tau sesuatu pembikinan tu kene la kite google...youtube dan sebagai nye...informasi ditangan jadi anda...come on xyah buang duit :D

nak tgk betape menakjub nye satu LEGO tu dibuat...jom video 5min lebih ni dapat menerang kan nye...serius menakjub kan :D



info
The Lego Group began in the carpentry workshop of Ole Kirk Christiansen, in Billund, Denmark. In 1916, Christiansen purchased a njk,mwoodworking shop in Billund which had been in business since 1895[1]. The shop mostly helped construct houses and furniture, and had a small staff of apprentices. The workshop burned down in 1924 when a fire, lit by two of Christiansen's sons, ignited some wood shavings[2]. Ole Kirk constructed a larger workshop, and worked towards expanding his business even further. When the Great Depression hit, Ole Kirk had fewer customers and had to focus on smaller projects. He began producing miniature versions of his products as design aids. It was these miniature models of stepladders and ironing boards that inspired him to begin producing toys[3]. -wikipedia-


so amacam?? ia menakjub kan x?? hmm mungkin sesetengah orang cakap x but aku rase ia menakjubkan...kenapekah?? sebab korang ingat senang ke machine2 tu boleh bergerak sebegitu cantik hebat dan bergaye...owh ia satu kerja yang orang xmampu lakukan... #mungkinbole

tp macamane pembikinan machine tu pulak ek?? hehehe itu da masuk topik len..nnt aku carik ek camane machine2 tu dibuat oleh manusia :D





2 comments:

smilenajah93 said...

wahh !! comel2 lha lego ~~

zeeck said...

sangat comel...dlu z nak men lego kene g umah sepupu :D